Tuesday, April 22, 2014

Didik Anak Mudah Hafaz Al-Quran

Sebenarnya saya rasa agak terlambat memperkenalkan siti aisyah dengan bacaan Al-Qura. Memang ada tikanya, kami sama-sama baca Al-Quran dengan siti aisyah. Tapi, bukan selalu, bukan acapkali. Silap saya juga sebab lebih memperkenalkannya kepada lagu-lagu kanak-kanak, lagu-lagu nasyid, lagu-lagu layanan perasaan.

Kesedaran untuk saya agak lambat!

Seronok barangkali duk tengok siti aisyah menari-nari, joget-joget, nyanyi-nyanyi. Seronok agaknya saya bila siti aisyah ajak saya menari, sambil pegang tangan berpusing-pusing dan nyanyi "abang..abang". Lagu jangan pikirin abang dah tersemat kat mindanya. Kadangkala datang tolak bahu , tarik-tarik kain langsir persis dalam video klip tersebut.

Mmmm...

Jadi bila saya belikan vcd 30 juzuk , setiap hari saya pasang. Tapi itu belum cukup menarik minatnya. Akhirnya saya padamkan semua lagu-lagu dalam tab saya dan hanya letakkan bacaan al quran. Responnya, agak marah dan lempar tab.

Allah..

Silap saya dalam mendidik anak.

Saya terus berlembut. Terus sabar. Saya ajaknya solat. Usai solat saya akan ajaknya mengaji al-quran. Memang mudah untuk seorang kanak-kanak hilang tumpuan ketika mengaji atau belajar. Lain yang disuruh lain yang dibuatnya.

Jadi saya gunakan teknik dorongan.

" kakak ikut ibu ngaji...ikut yer"

sudah selesai satu surah saya akan peluk, ciumnya..

" ya allah, pandainya anak ibu ngaji. ibu bagi kakak 10 bintang. jom sambung ngaji lagi"

Alhamdulillah, teknik dorongan hasil perkongsian dari sahabat di fb mampu melembutkan jiwa anak saya. 



Alhamdullilah, siti aisyah dah hafal 3 surah pendek. Orang kata melentur buluh biar dari rebungnya. Bermulah dari awal, sedarlah mulai sekarang. Untuk umar aisy , saya dah perkenalkan bacaan alquran. 


* notakaki: Biar bertatih asalkan tak berhenti di pertengahan jalan

No comments: