Thursday, March 6, 2014

Ibu Dengan 2 Anak




Bekerjaya dengan dua orang anak bukan perkara yang mudah.

Uruskan dua orang anak juga bukan perkara senang.

Dua-dua perlukan perhatian. Kasih sayang.

Rasanya penat tapi itulah dalam bab anak semangat dan power ibu memang dahsyat. Tak kenal erti letih dan lelah.

Ada yang kata bekerja dan menguruskan anak lagi penat dari jadi surirumah. Sebab semua kena pulun. Bebanan di tempat kerja dan kerja-kerja di rumah yang terbengkalai.

Tapi itulah, penat tapi seronok.

Seronok tengok anak membesar. Seronok tengok keletah mereka. Seronok tengok ragam mereka.

Saya masih lagi belajar erti kesabaran. banyak lagi yang saya kena perbaiki. kadang-kadang saya boleh menarik nafas dalam-dalam bagi meredakan kesabaran. kadang-kadang saya masih boleh lagi tutup mata dan pekakkan telinga bila anak meragam.

tapi kadang-kadang tahap sabar saya ke laut. mulalah saya jadi singa betina dengan ngauman satu taman boleh dengar. baru ber anak dua ok. bukan tiga atau empat!

saya cuba praktikkan kaedah mendidik anak cara rasullullah. alhamdullilah , saya diberikan kawan yang kongsi tip setiap hari di fb. saya kutip ilmu, saya simpan dalam memori saya dan saya cuba terapkan kepada anak saya.

alhamdullilah, kadangkala menjadi. tersenyum simpul siti aisyah bila dipuji. 

tapi bila tak berkesan mulalah ibunya bertukar menjadi singa betina !


notakaki: anak-anak adalah 'cikgu sabar' yang terbaik.

No comments: