Friday, March 7, 2014

Sebalik Nama




1. Aynur Aisyah. - 

Aynur - cahayamata 
Aisyah - kebahagiaan


Saya berkenan dengan nama aisyah sebabnya itu nama isteri rasululah. kagum dengan sifat, sikapnya. seorang isteri yang bijak, pendorong suami tika dalam kesusahan. Kehidupan aisyah penuh dengan kemuliaan, kezuhudan dan pengabadian terhadap rasulullah. 



2. Umar Aisy

Umar - yang memakmurkan
Aisy - mewah , kaya raya

Nama umar bersempena dengan nama Umar Al Khattab. Kagum dengan semangatnya dalam menegakkan agama islam , keberaniannya. seorang khalifah yang terkenal dalam mentaati segala amalan rasullullah. Memberikan jiwanya untuk DIA.

tapi pemilihan nama umar timbul sedikit kontroversi. abi aisy aisyah tak berkenan nama umar. ibunya sejak dari awal lagi dah merangka-rangka nama. saya bagi dua pilihan samada ' umar atau nuh'. akhirnya abi aisy aisyah mengalah... karang tak letak nama umar nangis la anak! 

saya kurang suka nama moden dan extravanganza ni. nama yang meletop-letop memang tak mendapat di hati saya. kebiasaannya bila saya mengandung, saya akan google pasal kisah nabi dan para sahabat. saya baca sambil lewa sebab tujuan utama untuk mencari nama-nama dalam kisah tersebut.

tu yang melekat nama aisyah, umar!

teringat oarng-orang tua dulu, bila dapat cahayamata je terus belek kitab, baca Quran sebab nak cari nama untuk anak. bahasa arab sungguh indah. kadang-kadang kita nak nama anak moden tapi versi mat salleh gitu.

ishak - isaac

ada saya baca boleh je nama dalam bahasa apa-apa janji maksudnya baik dan elok. tapi ada yang kata kenapa nak rosakkan tatabahasanya. 

contoh.

sebiji piala seorang kambing sepatutnya sebuah piala seekor kambing.

jadi saya ambil pendekatan ambil nama yang mudah dipanggil. kira letak nama yang akan dipanggil hari-hari bukan nama samaran. saya sentiasa ajar diri sendiri untuk panggil anak dengan nama penuh.


notakaki : nak, kamu berdua lahir dari rahim yang sama. ibu kandung kamu selama 9 bulan. ibu kuat hari ini , esok dan untuk hari-hari yang mendatang kerna kamu berdua. 

aynur aisyah, contohilah akhlak dan sifat peribadi siti aisyah. seorang isteri yang tabah, berani dan kuat. 

umar aisy, contohilah keperibadian umar al khattab. mungkin kamu takkan jadi sehebat umar al khattab tapi buatlah ibu kagum dengan kamu.

No comments: