Thursday, March 6, 2014

Kisah Mengurut

1. mengurut selepas setahun berkahwin.

biasalah manusia yang tak pernah bersyukur..kuikui. rasanya setahun belum pregnant macam lama je. macam tak sabar je. macam hari ini kawin esok terus mengandung dan lusanya terus beranak. itulah saya tak menyabar dalam mendapatkan zuriat. tapi lama-kelamaan saya dah tak kisah. bagi saya ada lah sebabnya tuhan tak kurniakan anak dengan cepat sampaikan kena tunggu setahun baru nak melekat. walhal setahun xde la lama sangat tapi pertanyaan orang tu sukar nak tepis. kadang-kadang senyum je.

saya mengurut bila setahun kawin. katanya peranakan saya senget. mengurut tu best dan tak sakit. enak sangat tapi balik rumah baru terasa bisa tangan si tukang urut.dan alhamdullilah, pada bulan tu jugak saya disahkan mengandung.

itu cite saya., mungkin saya serasi dengan tukang urut tersebut. mungkin siapa-siapa yang nak mencuba boleh je. rezeki masing-masing. doa dan tawakkal. tuhan tak menjanjikan orang yang kawin dikurniakan anak.

ni no nek yong tukang urut 0124819795. rumahnya dekat putrajaya.

2. mengurut peranakan bengkak.

saya menderita sakit perut berpanjangan selama 3 bulan. saya jenis yang tak suka ke klinik. jadi saya tahan. habis je haid saya akan sakit perut sampai tak boleh bangun. akhirnya saya mengalah bila saya hampir pitam sebab terlampau sakit. doktor kata air kencing saya kotor. bagi ubat antibiotik dan katanya tak boleh menyusu.

pasrah dalam kesedihan sebab saya tak nak bercerai susu lagi. tapi demi kesihatan saya akur. dan siti aisyah dengan sendiri berhenti menyusu. dan susu semakin berkurang dan akhirnya terus kering. sedih bila tempoh penyusuan sampai setahun lebih sahaja.

hakikatnya , antibiotik tu saya makan tak habis pun sebab tak sanggup bercerai susu walaupun siti aisyah langsung tak merengek malam-malam. tapi rezeki untuk siti aisyah takat itu sahaja.

ubat itu langsung tak memberi kesan terhadap saya. bulan seterusnya prut saya tetap sakit.

akhirnya penghujung bulan november 2012 , saya balik mengurut. katanya peranakan saya bengkak sebab terlampau buat keje berat. tukang urut ni palingggggg best. dan saya suka sangat-sangat.

akhirnya bulan februari 2013, saya disahkan mengandung anak kedua!

3. mengurut sebab badan terasa lemah.

saya balik kampung raya cina tahun ni, saya mengurut. sebab saja suka-suka. hahaha. best jugak tapi saya lagi suka tukang urut yang no 2.

sedang asyik mengurut, saya cakap dengan tukang urut " ni ngurut tiba-tiba melekat lagi. dua-dua anak melekat selepas mengurut"

jawapan tukang urut " selepas mengurut jangan bersama sebab urat-urat tengah kembang jadi cepat la melekat".


notakaki : salah satu tip untuk hamil selepas mengurut malam tu, silalah bersama suami. biasanya mengurut akan ambil masa 3 hari. jadi bersamalah suami sepanjang 3 hari tersebut.

2 comments:

Amal Salleh said...

biasa org ckp klu urut peranakan sakit kn?
means ade gk la y xsakit kn...?

Syidah said...

saya masa mengurut tak sakit. tp balik baru rasa pedih2 kat dalam perut tu. biasanya kl perut keras (ada angin katanya) sakit la sikit.