Wednesday, March 19, 2014

Kelambu Moden & Ubat Nyamuk Alami

Trend jangkitan demam denggi yang menular di negara kita membuatkan saya susah hati. Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu panas dan sejuk berpanjangan. Sangat risau tambahan bila ada anak kecil. Risau takut deman, selsema dan batuk. Maklumlah antibodi anak belum kuat.

Sekarang ni pulak musim nyamuk. Nyamuk pun kemain pakat kerah bala tenteranya masuk rumah. Mencari dan meminta darah kita. Macam pesta. Darah kita ok la tapi darah anak kita yang tak ok. Maklumlah, kulit ibu ngan abi ni dah liat. Gigit banyak mana pun takpe. 

Jadi kami gunakan kelambu moden sebangai perisai. Bentuknya macam khemah dan tak menggunakan tali langsung. Siap dengan zip lagi. Mudah dipasang dan dilipat.

 

Takde lah siti aisyah dan umar aisy merengek-rengek. Tak lena tidur dek gangguan nyamuk. 


Umar aisy plak jenis kulit sensitif. Itu pipi kena gigit nyamuk. Macam comel je warna merah. Tapi sangat kesian. Sampaikan ramai yang menegur ! Owh, saya bukan ibu yang kejam :(


Paling tak tahan tinggal parut hitam. Sangat tidak hensem di situ!




Ini adalah cara alami untuk menghalau nyamuk. Bunga cengkih dicucuk pada lemon. Tapi saya belum buat pun lagi. Nak juga mencuba. Nanti la suh abi aisy aisyah belikan lemon. Saya nak tengok kemujarabannya! Tak perlulah nak gunakan ubat nyamuk, semburan serangga, kita gunakan secara semulajadi. Lebih ekonomi dan selamat.


notakaki: tapi tetap kena gigit sebab siti aisyah suka buka tutup kelambu...nyamuk ni pantang ada peluang!

No comments: