Monday, March 31, 2014

Khasiat Minyak Bawang

Jumaat lepas umar aisy dan siti aisyah diserang virus batuk dan selsema. Pembawa asal virus adalah abi aisy aisyah.

Alhamdullilah

Siti aisyah cepat sembuh dengan pengamalan 4 serangkai. Hanya ambil masa sehari siti aisyah dah sembuh sepenuhnya. Tapi tidak untuk umar aisy. Umar Aisy hanya bf sahaja kerana bayi dibawah setahun tidak digalakkan untuk makan madu. Terperasaan nafas umar aisy ada sedikit bunyian kahak.

Arghh..ibu mana yang tidak gusar.

Jadi saya gunakan minyak bawang putih sebagai jalan penyelesaian. Saya pantau suhu badannya, alhamdullilah badannya tak panas. Cuma selsema dengan batuk je la. 

Minyak bawang ni buat sendiri je.

Bahan-bahannya 

  • seulas bawang putih
  • minyak masak / minyak zaitun / minyak kelapa dara (minyak apa2 pun boleh. saya guna minyak kelapa dara)
  • habbatusauda.

bakar, lepas tu lenyek dalam minyak dan tabur sedikit habbatusauda.

Sapukan tapak kaki, betis dan pakaikan stokin. Saya sapukan juga di bahagian dada dan belakang.

Insyaallah, teknik ini mampu mempercepatkan proses penyembuhan batuk dan selsema.


Siti aisyah tengah sapukan minyak bawang di kaki dan betis umar aisy. Saya suruhnya bacakan al-fatihah dan doa " Ya Allah yang tuhanku, sembuhkanlah penyakit umar aisy, berikanlah kesihatan yang baik untuk adik. Ameen".. Raup tangan di muka dan kemudiannya hembuskan kaki adiknya!


notakaki: kuasa penyembuh tetap milik Allah

No comments: