Tuesday, March 18, 2014

Selamatkah Guna Baby Carrier

Sejak join group Malaysian Babywearers, saya dah jatuh cinta dengan ssc. Hari-hari duk manatap mananya tak jatuh cinta!

Sebenarnya masa siti aisyah lagi kami dah beli baby carrier sweet cherry. Itu pun pun dah teruja sesangat la. Kononnya senang nak bawak siti aisyah jalan. Dan kebetulannya siti aisyah ni anti stroller. Tak mahu duduk dalam stroller nak jugak berkepit bawah ketiak ibunya!

Tapi bila pakai lama-lama , crotch carrier  ni akan buatkan kita sakit bahu, sakit pinggang. Sebab crotch carrier ni tak support dan rasa macam baby nak jatuh je. Baby pun tergantung sebab takde sokongan untuk bahagian punggungnya. Sampaikan abi aisy aisyah rela dukung dari gunakan baby carrier. 


Ini beza kedudukan baby dalam crotch carrier dan ssc.Sepatutnya kaki baby berbentuk M bukannya tergantung.


Baby carrier sweet cherry yang aku beli dulu.

Jadi bila saya join group babywearing ni, teruja sesangat nak pakai ssc. Pergi je mana-mana jumpa ibu yang berwearing ni rasa macam nak bagi salam pastu nak cakap " boleh tak saya nak cuba ssc ni"...hahahaha. nak join gathering pun banyak yang dah terlepas. nak sewa pulak rasanya malas nak pos bagai kecuali dekat-dekat dengan area umah saya ok jugak. terus pegi amik.

Minggu lepas , saya ke soho bazaar di Bangi Gateway. Tujuan utamanya nak cuba test drive ssc je. Tak beli pun, tunggu kumpul dana , cukup baru boleh rembat. Saya ke sana dan ke booth BabyUltra, cuba baby carier Snuggbaby. Memang best sangat-sangat!

Bila pakai tak rasa macam kita kendong baby. Tak rasa beban. Tak rasa berat. Tak rasa sakit pinggang. Tak rasa lenguh-lenguh bahu. Dan menguatkan lagi nafsu untuk membeli. Awesome sangat-sangat! Itu baru satu yang saya cuba. Kalau cuba pelbagai carrier tak tahu la macamana gayanya! 



Kedai BabyUltra ni akan berpindah ke Bangi Gateway pada awal bulan April. Jadi bolehlah terjah ye dan boleh la ke sana nak cuba carrier!


* notakaki : balik rumah cerita kat abi aisy aisyah.. senyap je! memang orang lelaki tak teruja eh pasal babywearing ni.

2 comments:

Unknown said...

ooo ada jenis jugak ye baby carrier ni... bangi gateway dekat ngan umah..bolh la g terjah nanti

Syidah said...

banyak sangat...ada yg local ada yg luar punya.. tp ssc mg best berbanding crotch cariier yg biasa tu.